Здравље Нутрициониста Савети стручњака

Храном против високог притиска

Хипертензија је стање које према проценама погађа чак два милиона становника Србије, што је за земљу од 7,1 милиона око 28 одсто популације

Уколико желите да смањите вероватноћу оболевања, најбољи савет је да смањите ризике који поспешују појаву хипертензије – заобиђите све што је слано, масно, заслађено шећером, као и кафу и алкохол. Редовно вежбајте и здраво се храните.

Уколико, пак, већ патите од високог притиска, он се може нормализовати лековима које препише лекар, али и одговарајућом исхраном.

Ево неколико намирница које ће благотворно деловати на ваш кардиоваскуларни систем:

Цвекла

Клиничка испитивања потврђују да сок од цвекле снижава притисак 4-10 ммХг већ у року од два до четири сата. Смањење од само 5 ммХг смањује ризик од инфаркта или можданог удара за чак 15 одсто! У исхрани је пожељно уносити сок од цвекле, који можете и сами цедити.

Бели лук

Благотворна дејства белог лука у терапији високог притиска позната су од давнина. У старо време бели лук је коришћен најпре као лек, а тек касније као намирница у исхрани. Потврду овоме можемо наћи у списима древних цивилизација Египта, Вавилона, Кине, а касније Рима и античке Грчке.

Активни састојак белог лука је алицин, једињење сумпора које се јавља кад здробите, сецкате или грицкате бели лук. Осим утицаја на смањење крвног притиска, бели лук је добар борац против лошег ЛДЛ холестерола, па га је свакако потребно унети у сваки здрав јеловник. Два чена су сасвим довољна.

Бадеми и индијски ораси

Орашасти плодови који расту на дрвету, попут бадема и индијског ораха, имају висок садржај магнезијума − минерала који има улогу у више од 300 процеса у организму.

Мањак магнезијума у организму у директној је вези с повишеним притиском, а кад се овај мањак надокнади, притисак пада. Две трећине наших грађана има већи или мањи недостатак магнезијума у исхрани, а тиме ризикују и повишену вероватноћу од кардиоваскуларних болести. Дневне потребе за магнезијумом су 300-400 мг, што је отприлике 100 до 140 грама ових орашастих плодова који, наравно, нису слани.

Кељ и спанаћ

Крцати су витаминима, минералима и антиоксидансима. Оно што кељ издваја од другог зеленог поврћа јесте његов састав, богат је магнезијумом, калијумом и витамином Ц. Исхрана богата калијумом уз магнезијум такође позитивно утиче на смањење крвног притиска. Калијум очигледно појачава дејство магнезијума, а кељ, баш као и спанаћ, ризница је оба минерала. Спанаћ има нешто мање витамина Ц, који појачава дејство оба минерала, па је зато ипак кељ нешто ефикаснији у снижавању хипертензије.

Боровнице

Природни су извор антоцијанина – заштитних материја против високог притиска. Уколико имате притисак нешто изнад нормалне врености, узимањем једне чаше боровница дневно моћи ћете да га нормализујете. После месец и по дана конзумирања боровница, систолични притисак пада за 5 ммХг, показују последње студије.

Избегавајте:

  • Месне прерађевине због соли и засићених животињских и биљних масноћа (транс масти) подижу холестерол и притисак.
  • Готова јела богата су конзервансима, у првом реду кухињском сољу.
  • Зимница је благо речено рудник соли, а осим ње садржи и доста сирћета које даје изразито киселу реакцију организма.
  • Коле и напици који садрже кофеин (кафа) подижу крвни притисак, и то непосредно након конзумирања. Особе које редовно уносе кофеин кроз напитке имају већи ризик од кардиоаскуларних болести од оних који их не пију.
  • Алкохол − минимална употреба снижава крвни притисак, а претерана га изразито повећава. Никад се не пије с лековима, јер онемогућава њихово деловање. Алкохол садржи и празне калорије и тако поспешује гојазност.