Физиотерапеут Савети стручњака

Важност правилног истезања

 

Истезање мишића, зглобова, тетива, путева крви и енергије, требало би да буде део свакодневног вежбања, јер на тај начин позитивно делујемо на многе функције нашег организма

О важности правилног истезања тела цитираћемо део из књиге „Развијање унутрашњег знања“ аутора Мариа Тополшека:

„Данас већина људи има велику тензију и стрес у телу – и они који вежбају, као и они који не вежбају ништа, а то значи да су мишићи, тетиве, везивна ткива и зглобови изгубили своје природне функције. Већина људи која живи данашњим убрзаним и стресним начином живота изгубила је природну флексибилност свога тела. Много седења, неактивност или преоптерећеност ума и тела (ментално или физички) доводи до константне тензије, преактивног симпатичког нервног система, који стално функционише у систему ,,преживљавања”, што узрокује константно излучивање хормона кортизола за који је утврђено да уништава ћелије у хипокампусу и тиме оштећује памћење. Кортизол стеже крвне судове, повећава притисак у телу, смањује доток крви у мозак, спречава регенерацију и стварање нових ћелија, знатно смањује способност учења и памћења – а вероватно је један од узрока срчаних и можданих удара за време бављења неком физичком активношћу. У свету је популаран назив ,,адреналин” за сваку бесмислицу коју осмисле људи, а који на тај начин активирају кортизол (хормон стреса) и тиме уништавају ћелије у свом мозгу! Кортизол покреће ослобађање масти и шећера у крв, а оне могу да се таложе у артеријама и телесним ткивима и изазову многе проблеме. Висок ниво кортизола у телу може узроковати многе здравствене проблеме, као што су: несаница, висок притисак, кардиоваскуларне болести, слаб имунитет, лоша расположења, аутоимуне болести, подстиче упалне процесе у телу, поремећај нивоа шећера у крви…

Ове погрешне људске навике доводе до константне тензије у телу (видљиво на покрету тела), скраћивања мишића и тетива, блокираних и неактивних зглобова, блокираних функција рецептора тела, поремећене симетрије тела, болова у кичми и зглобовима, поремећаја у функцијама мозга и целог тела, а све то представља проблем и болест. Правилно истезање тела представља употребу свести и осећаја – то је ментални процес. Постепено треба учити како релаксирати ум и мишиће, тако да се спозна разлика између тензије и релаксације. Сва мишићна активност у телу је контролисана нервним системом, а нервни систем је контролисан менталном активношћу. Због свега тога ментални тренинг је врло важан у вештини ичуан. Мора да се створи намера и идеја истезања (ширења) тела у релаксацији – јер иначе силна створена навика блокираног и скупљеног тела (тензија, стрес) неће дозволити да отворите тело и да га истегнете.

Неколико савета за правилно истезање тела дао је и Ванг Шанђаи, оснивач ичуана:

„(…) Истезање тетива и зглобова (костију) треба вежбати сферично и опуштено. Постоје шест центара – два у центру дланова, два у центру стопала, један на врху главе и један у центру тела. Свих шест центара морају се у истезању тела покретати заједно у координацији. Да би се истегли сви лигаменти у телу, треба благо истегнути врат, два зглоба на рукама (ручни зглобови) и два зглоба на ногама (скочни зглобови). Ако се то уради исправно – са осећајем и присутношћу – истегнуће се сви лигаменти у телу. Осећај и истежи своје тело као тетиву лука, која има способност бесконачног истезања.”

У вежби истезања која је приказана на фотографији, по речима учитеља Ванга, треба се подићи на прсте, истегнути врат, главу и ручне зглобове према горе, а скочне зглобове на ногама треба истегнути (притиснути) према доле. На тај начин се цело тело истеже по вертикали, а позиција на прстима активира вестибуларни систем равнотеже у мозгу, а такође утиче на рефлексне зоне рамена и релаксацију рамена (што је код многих људи проблем). Ако се правилно уради, долази до уласка свеже енергије простора, која кроз прсте на рукама испуњава тело, а у исто време се тело кроз прсте на ногама чисти (детоксикује) у земљу. У позицији треба остати минут или два, дисање је природно, а затим уз лагано тапкање петама о земљу, руке се лагано протресају (релаксирају) и позиција се спушта према доле. Ова позиција се може вежбати увек кад осећате тензију у телу, стрес и скупљање тела.